Bewegen

DE VOORDELEN VAN BEWEGEN

De bedoeling is dat je meer beweegt dan je normaal doet ! Sport-experts raden aan om minimaal 5x per week 30 minuten EXTRA te bewegen. Het is dus belangrijk dat je EXTRA beweegt !

Voordeel 1 : Bewegen stimuleert de aanwas en het behoud van spieren. Spierweefsel heeft een 300x hogere verbranding dan vetweefsel, dus versnel je je metabolisme. Daardoor ontwikkel je een betere vetverbranding.

Voordeel 2 : Regelmatige beweging kan helpen om de suikerspiegel in het lichaam te stabiliseren. (het kan dus de kans verminderen op diabetes)

Voordeel 3 : Beweging kan het niveau verhogen van het ‘goede’ cholesterol.

Voordeel 4 : Regelmatige lichaamsbeweging zorgt ervoor dat je beter slaapt.

Voordeel 5 : Voldoende beweging reduceert de kans op hart- en vaatziekten en werkt bloeddrukverlagend.

Voordeel 6 : Dagelijks bewegen vertraagt het verouderingsproces.

Voordeel 7 : Bewegen helpt tegen stress.

Voordeel 8 : Bewegen kan mensen helpen om helderder te denken en beter te bewegen.

Voordeel 9 : Bewegen kan de gemoedstoestand verbeteren en extra energie geven.

Voordeel 10 : Sporten (bewegen dus) geeft een goed gevoel, reduceert spanningen en nervositeit en kan zo helpen depressies tegen te gaan.

Voordeel 11 : Beweging helpt bij het behoud van sterke botten en spieren en soepele gewrichten.

Voordeel 12 : Door beweging bouw je een betere weerstand op en herstel je sneller !

TWEE ‘SOORTEN’ BEWEGING:

Duurtraining

Is met name van invloed op hart en bloedvaten en het verbeteren van je uithoudingsvermogen. Bijvoorbeeld : fietsen, zwemmen, hardlopen, touwtje springen, wandelen

Krachttraining

Is met name van invloed op spieren en botten en de vergroting van de spiermassa. Bijvoorbeeld : bodybuilding, bodypump

Onderzoek wijst uit dat je je sportdoelen langer volhoudt als je samen met iemand sport/beweegt. Je kunt bij ‘wandelen’ aanmelden voor wandelingen in de natuur !

Bewegen bevordert je gezondheid ! 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Advertenties